lördag 9 juli 2011

"Harry Potter and the Deathly Hallows: part 2" London premiere

Under eftermiddagen och kvällen den 7 juli (magiskt datum!) var det dags för världspremiären av Harry Potter and the Deathly Hallows: part 2 i London, England. Från kl. 17 svensk tid och fram till kl. 21 så sändes det hela direktsänt på Facebook och YouTube från Trafalgar Square. Vi fick se hur skådespelarna anlände till platsen, pratade med press och fans och signerade böcker och annat för att sedan prata med programledarna, som ställde frågor som tittare skickat in. Sist av alla anlände den som alla väntat mest på: Joanne Rowling själv, Harry Potters skapare.

Under den långa direktsändningen hade jag vid flera tillfällen fallit i tårar. Rowling var uppenbart rörd när en av programledarna pratade med henne och jag älskade att se samspelet mellan henne och Daniel Radcliffe. De möttes som gamla vänner och verkade trivas väldigt bra i varandras sällskap. När sedan producenterna David Heyman och David Barron, manusförfattaren Steve Kloves, regissören David Yates, skådespelarna Daniel Radcliffe, Rupert Grint och Emma Watson samt Joanne Rowling samlades uppe på scenen och talade om dessa år då de jobbat med Potter-filmerna och hur de kände nu inför denna sista film kunde inte varken
Emma eller Jo hålla tårarna tillbaka, och så inte heller jag. Jag grät både av glädje och till viss del av sorg, för även om Daniel sa ungefär samma sak som jag sa till Upsala Nya Tidning då jag medverkade vid en fotografering med andra medlemmar i föreningen till ett reportage inför den sista filmen, det vill säga att det inte slutar här, så känner jag ändå ett visst vemod inför Sverigepremiären av filmen på onsdag. De sju böckerna i serien som jag älskar har kommit ut, och snart även alla filmer.

Även om Harry Potter-fandomen är mer levande än någonsin
och fansen hela tiden hittar nya, kreativa vägar och former att uttrycka sig så har vi inte längre varken några Potter-böcker eller filmer att se fram emot. I oktober lanseras Rowling
s projekt Pottermore och det ska bli mycket intressant att se exakt vad det innebär. Förhoppningsvis kommer det att skänka en viss tröst och hopp om en Pottrig framtid. Och som Jo själv sa, vilket är något som vi alla kan tänka på i svåra tider: "Hogwarts will always be there to welcome you home."

Tack Joanne Rowling. För allt.

Av Louise Lupin


Här kan ni se några bilder från London-premiären :)



Foton: Överst: Jo, Emma, David Heyman och Dan. Copyright: http://www.ibtimes.com
Mitten: Jo på röda mattan. Copyright: Carl Court/AFP/Getty Images
Underst: Trion på röda mattan. Copyright: Celebuzz.

1 kommentar:

Maria sa...

Åh den här live-sändningen var HELT underbar och MAGISK! Jag satt som klistrad och njöt av varje ögonblick. Och jag grät och skrattade.
<3