lördag 9 juli 2011

Dag 4 av 7 under PEPPVECKAN: Hufflepuff's cup

Fredagen den 8 juli var det dags för lite klassiskt Potter-kubb i ny tappning, nämligen sista striden-kubb: Dödsätarna mot Hogwarts! Tyvärr måste jag erkänna att jag själv tog helt fel på tiden det skulle vara, kanske på grund av den molande huvudvärk som suttit i hela dagen och som värktabletter inte hjälper på, och på så vis missade jag det :-/ Jag vet inte om någon i föreningen var där för jag har inte fått in någon rapport om det efter att ha frågat på Facebook, men jag kan åtminstone berätta vad sista striden-kubb går ut på då jag spelat det tidigare i sommar :)

I Uppsala Slug Club har vi många gånger spelat kubb då det varit Dödsätarna mot Ministeriet, men inför sista striden har en ny form uppkommit: Dödsätarna mot Hogwarts under sista striden! På Dödsätarnas sida finns Bellatrix Lestrange, Antonin Dolohov, Augustus Rookwood, Walden Macnair och Fenrir Greyback. På Hogwarts sida finns Minerva McGonagall, Molly Weasley, Sibyll Trelawney, Rubeus Hagrid och Kreacher. Dessa båda sidors kämpar kan såklart bytas ut till andra som kämpade under den sista striden om man så vill. I mitten står Lord Voldemort/Harry Potter. Beroende på vilken sida man kämpar för så ser man den man kämpar mot: är man Dödsätare ska man slå ut Harry Potter sist och är man på Hogwarts sida ska man alltså besegra Lord Voldythingy. Till sin hjälp har man de oförlåtliga förbannelserna, dvs kubbpinnarna. Det finns tre Cruciatus-besvärjelser, två Imperius-besvärjelser och en direkt dödande förbannelse, det vill säga Avada Kedavra.

Det kanske tycks lite okarakteristiskt att Hogwarts-kämparna ska använda de oförlåtliga förbannelserna och jag förstår det argumentet, men eftersom det är den sista striden så känns det inte helt otänkbart. McGonagall säger ju själv "We duel to kill." För att slå ut kämparna på andra sidan krävs det att man ropar förbannelsen när man kastar den, annars gills det inte. Inga non-verbal spells här alltså. Träffas en motkämpe av Imperius-förbannelsen går den över till andra sidan, det vill säga den kubben kastas över till motståndarlagets sida och måste sedan ner av någon besvärjelse innan laget får fortsätta kriga. Vid Cruciatusförbannelsen så lägger man ner den kubb (kämpe) som träffats och den är sedan ur spel under en omgång. Vid Avada Kedavra dör kämpen direkt, och kubben ska därför direkt av planen och är ur spel. Spelet avslutas när Voldemort/Harry blir träffad av Avada Kedavra. Ingen annan förbannelse biter på dessa. Detta innebär alltså att laget endast har en chans på sig att ta ut The Chief Deatheater/The Chosen One, men det finns ett trick för att få en omgång till på sig ifall man missar. Ser laget till att lägga ner den sista kämpen i motståndarlaget med Cruciatus-förbannelsen så återkommer denna i spel till nästa omgång och man får därmed en chans till att försöka sig på samma sak.

Det var reglerna för sista striden-kubb! Spela gärna hemma med vänner och annars lär vi få möjlighet att spela med USC igen :)

Angående dessa Horcuxes/horrokruxer som vi förstör denna vecka. Turen hade idag kommit till Hufflepuff's cup, hennes kopp/bägare/pokal vad den nu kan heta på svenska. Eftersom jag aldrig vet om det blev av i stadsparken så tog jag mig friheten att ta kål på den själv med en basilisktand! Bildbevis ser ni här nedan!

Jag önskar er magiska drömmar i natt :) Imorgon står pyssel på schemat kl. 19 och diademet
ska väck men ingen plats är bestämd! Något förslag? Kommentera här eller mitt inlägg på Uppsala Slug Clubs sida på Facebook. Är det någon som tänker närvara? Kram!


© Louise Lupin 2011

Inga kommentarer: