söndag 2 november 2008

Wizard Rock Halloween

Den 1 november kallas ju för Harry Potters dag enligt prof. McGonagall. För att fira detta och även för att samla in pengar till välgörenhet anordnades det en wrock (wizard rock) konsert i Stockholm. Ansvariga var The Advance Guard, som är en undergrupp till HPA. HPA står för the Harry Potter Alliance och fungerar ungefär som en verklig Dumbledores armé! Denna kväll låg fokuset i att uppmärksamma situationen i Darfur.

USC's utsände, det vill säga jag - Rakel, var där. Då mitt lokalsinne i Stockholm inte har hunnit växa till sig ännu, stod jag kl 18.00 vid plattan för att bli slussad. När man, som jag, är väldigt blyg är det mycket nervöst att ensam möta nya människor. Det finns dock ingen anledning att vara nervös när det gäller Harry Potter-fans. Alla är snälla mot alla, oavsett vem man är. Jag ser slussningen till Telefonplan som en del av evanemanget. Fördelen ligger i att man hinner lära känna människor som man annars kanske inte skulle prata med.

Klockan 18.45 öppnades portarna och sedan, vid sjutiden, började musiken spela. Den lilla lokalen var fylld med folk. Stämningen var hög och gemenskapen likaså. Bland banden fanns Ginger and Moon, Nevilles and the Trevor och många fler. En mini-musikal var också med, vilket var både ovanligt och väldigt roligt. Vi skrattade, grät och fikade tillsammans. Jag, säkert många av de andra också, var inne i vår egna lilla Harry Potter-bubbla ända tills Solitary Snape, efter att ha spelat låten Fandom Is Might, avslöjade att kvällen snart skulle ta slut. Då förstod jag att jag var tvungen att komma tillbaka till verkligheten och hitta tillbaka T-centralen utan att gå vilse.

Nu sitter en mycket trött Rakel vid datorn och tänker på att hon måste gå upp innan kl 06.00 imorgon. Men det var verkligen värt det! En underbar kväll, med underbara människor, med underbar musik - kan det bli mycket bättre än så?

För de som vill veta vem jag är: http://miniaturehippogriff.blogspot.com/

1 kommentar:

Karolina sa...

Hurra! Vad roligt det lät! Det var tråkigt att jag inte var där - jag är förvisso inget wrock fan men det beror i ärlighetens namn mest på att jag icke är bevandrad i genren och inte vet något om den. Har - i princip - bara hört Harry and the Potters.

Och jättekul att du skriver! Din blygsamhet på din egen blogg är ju helt obefogad - du skriver ju bra!