lördag 20 december 2008

Beedle toppar listan

USA Today fick för ett tag sedan göra lite ändringar i sin lista med de böcker som sålt mest/bäst. Beedle the Bard har nämligen puttat ner Twilight från sin piedestal. Nu ser listan ut som så att Jo's Beedle är etta. Sedan kommer böcker ur Meyer's serie (d.v.s. Twilight, New Moon, Eclipse, Breaking Dawn) som 2, 3, 4 och 5.

För det är faktiskt så att Beedle inom sina första 72 timmar på marknaden sålde över 360.000 exemplar! (den senaste Twilight-boken, Breaking Dawn, sålde ca 32.000 exemplar på 6 dygn)
Dessa nummer inkluderar förbeställda böcker.

Jag tycker själv att det är lite småroligt att Twilight, på vars böcker det står att det är det nya Harry Potter, utklassas av en tilläggsbok till HP. Men detta är förstås enbart min personliga åsikt.
Har hört ett rykte om att det var ca 200 personer i kön till Beedle i Stockholm. Det känns mäktigt. Det är inte över ännu.

Om du vill läsa mer kan du kolla in dessa sidor:
USA Today: J.K. Rowling's 'Beedle' bumps Stephenie Meyer on books list
The Telegraph: Harry Potter: The Tales of Beedle the Bard becomes fastest-selling book of 2008

3 kommentarer:

Karolina sa...

Men å andra sidan har det kommit ganska många "nya Harry Potter" sedan 1997 - de tror nog att det är ett bra försäljningsknep! (Vilket uppenbarligen funkar i Twilights fall!)

När jag var i England 2003 så var Shadowmancer av G.P. Taylor "den nya Harry Potter" som fanns i alla boklådor - hur många kommer ihåg den idag? Jag gör det, och jag har läst den, men den har definitivt inte samma berömmelse som Harry. Harry är helt enkelt bäst.

Unknown sa...

jag läste i någon tidning (har glömt vilken) att Beedle the Bad har varit den bäst säljande boken vad det gäller försäljningssiffror under 14 dagar. Den har hittills sålt i över 2,5 miljoner exemplar världen över!

dracodormi sa...

Men så är den ju bra också! :D Beedle menar jag förstås.

Twilight väntar jag med att läsa tills hysterin lugnat ner sig lite. Känner mig för negativt inställd till den redan.