Den 1 oktober var det åter dags för
föreningsmöte. Efter en presentationsrunda där alla fick säga
namn, pronomen, elevhem och favoritämne på Hogwarts så inledde vi
som vanligt mötet med att återkoppla till föregående medlemsmöte
vilket var augustimötet, då septembermötet föll bort i då
föreningens medlemmar haft fullt upp med Hogwartsexpressen,
Londonresa och årsmöte.
Den stora planeringspunkten var att
planera inför föreningens årliga Halloweenfest som går av stapeln
den 28 oktober. Vi valde festvärd samt ansvariga för
dekorationsgruppen och aktivitetsgruppen. Traditionsenligt så
beslutades det att det blir knytkalas samt nötfritt.
Efter att ha planerat in nästa möte
och valt diskussionstemat fadersgestalter (då mötet ligger i
anslutning till Fars dag) så gick vi vidare till dagens
diskussionsämnen: undervisning och utbildning. Vi pratade om vad
barnen i den magiska världen får för utbildning före Hogwarts –
finns det någon magisk förskola eller hemskolas alla barn? Går
vissa i mugglarskola sina första skolår? Hur vanligt är det att
familjen anställer en privatlärare? Är det en kostnadsfråga?
Synpunkterna var många och vi undrade även hur läroplanen ser ut
innan Hogwarts, då barn som börjar på den magiska skolan
uppenbarligen förväntas kunna läsa, skriva och räkna. Hur
regleras detta? Är det en fråga för Ministeriet?
Vi gick vidare med en diskussion om
skolböcker och litteraturlistor. Det är uppenbart av vad som
framgår i böckerna att lärarna själva väljer kurslitteraturen i
sitt ämne (ex. Gilderoy Lockhart som har sina egna samlade verk som
kurslitteratur), men finns det några riktlinjer? Kan Dumbledore vid
behov sätta ner foten om han anser litteraturen olämplig eller
opedagogisk? Hur blir en förresten professor på Hogwarts? Vi kom
fram till att ingen pedagogisk utbildning är nödvändig utan att
det räcker att du är bra på ditt ämne och i det unika fallet
försvar mot svartkonster så räcker det att du söker tjänsten.
Finns ingen annan kandidat får du så gott som säkert jobbet.
Våra obligatoriska skolämnen som
t.ex. samhällskunskap och naturkunskap finns ju inte på Hogwarts.
Frågan kom upp om hur barnen då lär sig t.ex. kritiskt tänkande
och utvecklar sin analytiska förmåga. Detta i sin tur ledde till en
diskussion om utbildning efter Hogwarts. I Harry Potter och
Fenixordern så får vi veta mer
om magiska karriärer efter skolan. Vi får veta att det tar tre år
att bli Auror, men i övrigt så verkar många arbetsplatser gå
efter vilka betyg du fått i skolan. Vi pratade om att det kan vara
så att många arbetsplatser själva lär upp nya anställda.
Avslutningsvis
så undrade vi även om det finns forskare i den magiska världen. Vi
vet att Next Scamander är magizoolog och att han åkt på omfattande
resor och studerat magiska djur samt att det finns olika
vetenskapliga tidskrifter så som Transfiguration Today,
Challenges in Charming och The
Practical Potioneer, men vad
krävs det för att bli publicerad i en av dessa? Finns det
trollkarlar och häxor som ägnar sitt liv åt att fördjupa sig inom
olika ämnen? Bathilda Bagshot nämns ju t.ex. som en magisk
historiker.
Många
fascinerande åsikter och synpunkter lades fram och det märkes att
det här är ett ämne som vi hade kunnat diskutera ännu längre.
Ämnet öppnar även upp för vidare diskussion om olika magiska
karriärer, men det får bli en diskussion för en annan dag.
Bloggskribent:
Louise Lupin
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar